De omzetsnelheid van een artikel is belangrijk, maar niet het hele verhaal: de omzetsnelheid kan hoog zijn, maar wat als de marge op het product laag is?

Winstmarges in de mode branch varieren. U vindt wat voorbeelden later in dit artikel.

De winstmarge van een artikel is de bruto winst gedeeld door de verkoopprijs. (bruto winst = verkoopprijs – inkoopprijs)

 

Snel verkopen van een product met weinig winst zet niet veel zoden aan de dijk. Voor het berekenen van het rendement van een product moet dus ook rekening gehouden worden met de winstmarge.

 

De winstmarge verhogen kan dus op twee manieren:

•de inkoopprijs verlagen

•de verkoopprijs verhogen

 

Houd er rekening mee dat de omzetsnelheid hier van invloed is!

•Als u de omzetsnelheid verhoogt, kunt u misschien beter onderhandelen met de leverancier en de inkoopprijs verlagen.

•Als u de verkoopprijs verhoogt, verlaagt dat waarschijnlijk de omzetsnelheid.

 

Het is aan te raden te experimenteren om de juiste prijs per product te zetten voor het verhogen van het rendement. Daarvoor zijn de juiste verkoop gegevens heel belangrijk.

Om in de praktijk de marge, omzetsnelheid en het rendement te weten te komen, moet van elk artikel bekend zijn wanneer en voor welke prijs het is ingekocht en wanneer en voor welke prijs het is verkocht (incl. kortingen).

Blijft het artikel te lang staan, dan is het rendement laag. Zelfs als de marge hoog is. Is de marge te laag, dan is het rendement ook laag, zelfs als het product snel verkoopt.

Een goed artikel in de mode branche heeft meestal een winstmarge van minstens 40%. Sommige detailhandelsbedrijven realiseren structureel winstmarges van boven de 60%.

Een snel verkopend product ‘voelt’ misschien goed, maar het succes van een artikel aanvoelen is dus niet altijd even makkelijk. Meten is weten!

EfficientRetail is een voorraadbeheersysteem dat in real-time uw winstmarges, omzetsnelheid en rendement per product kan berekenen.

U meet, weet en kunt zo uw inkoop optimaliseren naar de wens van de klant.