Had u mij drie jaar geleden gevraagd over de toekomst van e-commerce, dan zou ik waarschijnlijk gezegd hebben dat mode anders is dan boeken, witgoed of elektronica. Dit waren namelijk ongeveer de branches waar voor het eerst serieuze concurrentie via het internet ontstond.

Een webshop was eigenlijk een soort mailorder en het marktaandeel zou op langere termijn niet boven die van traditionele mailorder uitkomen. Wil het merendeel van de consumenten de schoenen niet eerst even vasthouden en aanpassen?

Wij zijn natuurlijk wel ingestapt: een paar jaar geleden zijn we onze klanten webshops met voorraadbeheer aan gaan bieden.

De eerste klanten deden het best redelijk. De omzet lag meestal op ongeveer 3% van de winkelomzet. Leuk, maar niet wereldschokkend. Bovendien waren er vaak aanloopproblemen en er zijn extra kosten voor de fotografie, logistiek en verzending. We hebben de afgelopen jaren veel moeten leren.

Als u mij nu nog een keer naar de toekomst zou vragen, zou ik zeggen dat e-commerce in de fashion nog veel verder gaat groeien. Veel meer dan traditionele mailorder dat ooit deed.

De voordelen voor de klant zijn legio. Zo is er bijvoorbeeld de enorme keuze online, zien wat de voorraad/levertijd is, makkelijk prijzen en producten kunnen vergelijken en vooral de tijdsbesparing.

De webshops die wij nu voeren zijn alleen maar blijven groeien. Omzetten liggen vaak al bij 5% tot 15% van de totaalomzet van de retailer. De aanloopproblemen zijn meestal na enkele maanden verholpen en de gestroomlijnde organisatie werkt uiteindelijk veel goedkoper per artikel dan winkels. Bovendien is dit nieuwe verkoopkanaal gewoonextra.

De consument verwacht tegenwoordig een website bij een winkel. De site wordt als het ware een gedeelte van de etalage en is daarmee al een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Hoe groot dat deel is hangt af van de doelgroep: niet iedereen koopt online. De meeste mensenkijkenwel online.

Het internet is groot, de concurrentie ook. Differentiëren dus. Net als bij een winkel zullen ook een aantal bezoekers simpelweg toevallig ‘binnenlopen’. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld op google adWords te adverteren. Dit lijkt eigenlijk nog het meest op het kopen van bezoekers. Zolang je weet wat één enkele bezoeker op de webshop oplevert en je zorgt dat je niet meer uitgeeft dan dat, kun je meer bezoekers blijven kopen. Dit kan heel lucratief zijn.

Verder is het mogelijk om je aan te sluiten bij een bestaande ‘winkelstraat’ website, zoals bijvoorbeeld mijnboetieks.nl. Dit werkt dan als een verzameling van winkeliers die samen via één webshop optreden. Het voordeel is dat de bezoekersstromen dan vanaf dag 1 aanwezig zijn en er weinig technische kennis of online marketing nodig is.

Het opzetten van een webshop is niet zo moeilijk meer. Standaard webshops zijn goedkoop beschikbaar. Al met al is een goede internet strategie voor de winkel misschien wel het lastigst.

April 2014